Tips algemeen

Wanneer u een conflict voorziet met de gemeente Staphorst, dan is het volgende handig om te weten:

Ingebrekestelling
Als het mogelijk is om termijnen te overschrijden, of helemaal niet te reageren op uw brieven, dan zal de gemeente dit niet nalaten. Stuur dus altijd meteen een ingebrekestelling als termijnen zijn overschreden. Bijvoorbeeld als u een handhavingsverzoek heeft verstuurd, of als u een vergunning heeft aangevraagd. Meer informatie over ingebrekestelling. Na een ingebrekestelling reageert de gemeente altijd binnen twee weken. Er zijn enkele zaken waarvoor u een gemeente niet in gebreke kunt stellen. Dat is bijvoorbeeld het geval als u schriftelijk vragen heeft gesteld. Als u daar geen antwoord op krijgt, kunt u beter een klacht indienen.

Vijandig
Zodra u kritische vragen gaat stellen aan de gemeente, dan moet u er rekening mee houden dat hier wat vijandig op gereageerd kan worden. Bij klachten en verzoeken om informatie (Wob) kan dit nog wat erger worden. En dat is ook wel begrijpelijk, want de gemeente Staphorst legt niet graag al haar kaarten op tafel. Laat u hierdoor niet uit het veld slaan. U heeft gewoonweg het recht op informatie of uitleg.

Vragen schriftelijk
Als de vragen die u aan de telefoon stelt wat te lastig worden, dan kan het zijn dat u wordt verzocht om de vragen op papier te zetten. Als u dat doet, dan moet u er rekening mee houden dat uw vragen niet beantwoord worden. Er is namelijk wel een wettelijke plicht voor het beantwoorden van schriftelijke vragen van burgers, maar je kunt een gemeente hiervoor niet in gebreke stellen. Dus hoeft de gemeente Staphorst deze vragen niet te beantwoorden.

Wanneer u vragen heeft aan de gemeente over zaken die de gemeente in documenten heeft staan, en wilt u deze documenten inzien, dan kunt u een verzoek doen in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob). Deze vragen moet de gemeente wel beantwoorden en hiervoor kunt de gemeente wel in gebreke stellen. Lees meer hierover

Opnames
Mocht u het gevoel krijgen dat u van het kastje naar de muur gestuurd wordt, dat u steeds verschillende antwoorden krijgt vanuit het gemeentehuis, of dat de ambtenaar niet eenduidig is in zijn of haar antwoorden, dan kunt u ervoor kiezen om gesprekken (aan de telefoon en/of in het gemeentehuis) op te nemen. Dit mag gewoon, omdat u zelf deel uitmaakt van het gesprek. Houdt u hierbij wel rekening met de privacy-wetgeving. U kunt beter de ambtenaar of zijn leidinggevende confronteren met een opname met zijn eigen uitspraken, dan te verzanden in welles-nietes discussies. U verliest dit toch van de gemeente Staphorst, want een ambtenaar heeft altijd gelijk. Een ambtenaar liegt namelijk niet en is integer. Daar heeft hij een eed voor afgelegd. Opnames overleggen scheelt een hele hoop geruzie en negatieve energie. Een geluidsopname is gewoonweg keihard bewijs. De opnames kunnen daarom ook van pas komen in juridische procedures. Het is wel zo chique om uw gesprekspartner te vertellen dat u geluidsopnames maakt.